Je lepšie robiť kardio, alebo silový tréning?

Je lepšie robiť skôr kardio, alebo silový tréning?

Ak chceš štíhle telo a byť v dobrej kondícii, nesmieš lipnúť len na bežeckom páse alebo elipticale. Mať pevnú a vyrysovanú postavu je ťažká drina. V skutočnosti, ak sa chceš stať lepším bežcom, aj tak musíš zahrnúť do svojej rutiny silový tréning. Ale ak si obmedzený časom a potrebuješ vtesnať kardio a posilňovanie do jedného tréningu, do čoho by si sa mal pustiť najskôr? Podľa nedávneho výskumu a z hľadiska fitness výhod by si mal uprednostniť silový tréning. Tu je dôvod prečo.

Prečo by posilňovanie nemalo čakať?

V nedávnej štúdii publikovanej v The Journal of Strength and Conditioning Research, vedci postavili tri cvičebné postupy proti sebe:
1. samostatný silový tréning
2. beh nasledovaný silou
3. bicyklovanie nasledované silou.

Zistili, že osoby spravili pri posilňovaní menej opakovaní, ak práve dobehali alebo dobicyklovali. Zatiaľ čo, samostatný silový tréning bez kardia mal za následok viacero opakovaní.

Zo skúseností je známe, že väčšina ľudí sa cíti byť „silnejšími“, keď sa najskôr zúčastnia odporového cvičenia. Mnohé vedecké štúdie taktiež poukazujú na to, že aeróbny tréning môže negatívne ovplyvniť rozvoj silových schopností, ak sa vykonáva pred posilňovaním. Je to spôsobené fyziologickými zmenami v svaloch, pomocou ktorých sa hýbeme. Keď tieto vlákna unavíš pred tým, ako budeš robiť odporové cvičenia, tvoja forma a snaha bude pravdepodobne trpieť. To môže mať značný dopad. Je dôležité posilňovať pred kardio tréningom aj z toho dôvodu, že budeš mať viac energie a väčšiu silu na zdvíhanie ťažšieho závažia. 

man lifting barbell

Kedy má kardio najväčší význam

Pokiaľ ide o boj s tukom, ako odporové cvičenia tak aj aeróbne tréningy sú rozhodujúce. Keď naberáš svaly, zvyšuje sa ti rýchlosť metabolizmu a to ti pomáha odbúravať tuk rýchlejšie. Podľa výskumu, posilňovanie a súčasne kardio tréning znižuje telesný tuk podstatne viac ako každý spôsob samostatne. Takže, môžeš sa držať tohto uvedeného vzorca, ale maj na pamäti toto: Rovnaká štúdia ukázala, že zatiaľ čo tuková hmota a obvod pása ubúdajú, keď robíš kombináciu týchto dvoch techník alebo len aeróbne aktivity, avšak posilňovanie samo o sebe ti váhu nezníži. Takže, ak chceš schudnúť, musíš nakopnúť svoje kardio – aj keď to znamená vynechanie nejakého posilňovania, ak nemáš dostatok voľného času. Len si zapamätaj: Silový tréning zmení tvoj tvar a kardio zmení tvoju veľkosť. Názory na to, čo uprednostniť, sú rôzne. Ale je vždy múdrejšie robiť najskôr silové cvičenia, aj keď chceš byť lepší bežec alebo cyklista. V skutočnosti, odporové cvičenia zlepšujú vytrvalosť a svalovú silu.

Nájdi svoj recept na úspech

Samozrejme, každý z nás má rôznu predstavu o tom, čo chce dosiahnuť za čas strávený v posilňovni. Preto to prispôsob k svojím cieľom. Pre rekreačných športovcov odporúčame experimentovať s poradím týchto dvoch typov cvičenia. Potom môžeš posúdiť, aké poradie ti vyhovuje. Naplánuj si tieto dva typy tréningu na rôzne dni – potom sa nemusíš obávať o to, či jeden z nich ovplyvňuje ten druhý. Rob, čo je pre tvoje telo najefektívnejšie, ale ak potrebuješ radu ako začať: V prvom rade sa chop posilňovania, a potom kardio cvikov.

Tak čo ti vyhovuje najviac?

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Scroll to Top